Kebnekaise del 3

Så var det dags att påbörja vandringen hem.
Under frukosten så skådade vi snöblandat regn, inte så peppande men vad att göra.
På med regnställen och sen så var det bara att börja traska. Som tur var så slutade det regna och vi kunde vandra på utan att bli blöta. Vi hade bestämt oss för att åka båten de 6km man kan göra det. Första etappen var alltså 8km fram till stället där båten är. Vi visste att den skulle gå klockan 10, när det var 1 km kvar så var klockan lite för nära 10 för att vi skulle hinna. Det resulterade i att min snabba bror fick springa den kilometern och stoppa båten så att den väntade på oss andra. Som tur var så hann Daniel fram i sista sekund så vi fick åka med. Riktigt skönt att slippa gå de där steniga kilometrarna. Väl framme så tog vi oss lite fika inne i Kaffekåtan innan vi påbörjade de sista 5,6km tillbaka till Nikkaluokta. Det var hur härligt som helst att komma till den vandringsleden som inte alls är lika stenig, det gick lätt den sista biten och det kändes som att det gick snabbt att ta sig tillbaka i förhållande till hur det kändes att gå upp till fjällstationen. Slutet gott, allting gott och vi var framme vid bilen och kunde påbörja resan hemåt. Trött och slut var jag och sov nästan hela vägen tillbaka till Byske.

Sammanfattningsvis så var det en undebar helg, så himla fint och härligt uppe i fjällvärlden. Jag hade inte kunnat föreställa mig att det finns så vacker natur i Sverige.
Det är dock flera saker som jag ska göra annars om jag någongång ska upp dit igen (vilket jag verkligen vill). För det första så ska jag inte gå hela vägen upp den första dagen. Antingen ska jag åka de där 6 km båt eller så ska jag åka helikopter, bara för att inte vara helt slut i benen dagen efter då man ska bestiga berget. Jag ska även se till att aldrig tappa energin totalt utan se till att fylla på med nötter osv. så jag håller uppe blodsockernivån. Jag ska även se till att ha stavar, det är sååå mycket lättare då (känns det som iaf).
Sen gäller det bara att bestämma sig för att komma hela vägen, för hur vältränad man än är så är det psykiskt jobbigt med dessa berg och dalar :) 

Nu är det bara att börja planera nästa tripp!


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0