Muskelpass/Funktionell träning

Nu har jag varit på mitt första pass i funktionell träning för det var det Muskelpass stod för.
Redskapen vi använde oss av var: stepbräda, träpinne, viktstång och 5kg viktplatta.
Vi började med stepup som uppvärmning, lite olika grundsteg, höga knän osv.
Sedan blev det rörlighet med träpinnen, ganska ovant för mig som aldrig testa förut.
Rörlighet och Ida är inte sådär superbra kompisar :)
Sedan varvades styrketräning med rörlighet och balans.
En pulslåt på 4 minuter i mitten av passet och en i slutet en låt då vi körde intervaller upp och ner på stepbrädan.

Jag tycker det var ett bra pass och jag blev rejält svettig och trött i mina muskler.
Nackdelen var att jag inte visste hur tung viktstång jag skulle ta så hade behövt en betydligt tyngre för att få ut maximalt av alla låtar, som tur var så använde vi den bara i början.
Det var ganska snabba byten och många olika rörelser att hänga med i. Lite svårt ibland men bara jag går någon fler gång så sitter det nog. Träningsvärken kommer säkert visa sig imorgon för det var många ovana rörelser som jag inte testat förut.

Summan av detta blir att jag tyckte det var ett bra pass men kräver nog ett par gånger innan man sätter allt. Inte så superkul men dock väldigt nyttigt. Rörligheten i min kropp är under all kritik.

Jag rekommenderar er att testa, funktionell träning finns på de flesta anläggningar nuförtiden!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0