Stoppa sötsuget?

Vilken tur att jag köpte nyaste Fitness-magazine i helgen så att jag har något att göra nu när jag är krasslig.

Riktigt mycket bra inspiration.

Ett uppslag handlar om att hantera sötsug. Fanns en massa olika råd men de som jag tycker fungerar bäst är:

Ha inte godis hemma. Säger sig självt, finns det inte i närheten så är det större chans att man kan undvika det.
Kartlägg dina matvanor. När jag äter ordentlig mat samt mellanmål i form av frukt osv. så är jag i princip aldrig sötsugen. Suget kommer när man är lite hungrig, har slarvat med maten och vill ha något uppiggande snabbt.
Träna. Jag är mycket sällan sugen på sötsaker efter träning. Det är de dagar som jag inte tränar som jag kan bli sugen. Undersökningar visar att träning kan leda bort tankarna från sötsaker.
Ge efter. Ifall jag går en hel vecka och är sötsugen (som denna vecka) så tycker jag det är okej att äta godis på helgen. Det kan göra så att jag inte är sugen på länge.

Det där var fyra av de konkreta tipsen som fanns i tidningen. Det är dock mina egna tolkningar och tips efter rubrikerna. Om ni är nyfikna på resten av tipsen så köp senaste Fitness-magazine.

Min uppfattning är iallafall att det handlar om att hitta en balans. Om man tränar och äter relativt nyttig mat så tycker inte jag att sötsaker gör någon större skada. Jag tycker även att det är upp till var och en att avgöra hur mycket sötsaker man ska äta och att man inte ska dömas efter detta. Så länge man själv mår bra av det.
Jag själv kan unna mig något gott under helgen samtidigt som jag vill undvika detta under vardagarna. I perioder så undviker jag sötsaker helt. Det är bara för att jag själv mår bättre utav detta, blir piggare, orkar träna mer och när jag undviker sötsaker så äter jag mer regelbundna och bättre måltider.

Men alla är vi olika och tur är väl det :)


Kommentarer
Postat av: Terese Alvén

Grattis till din träningsblogg :-) Hoppas att den hjälper dig i din träning. Kram

2010-03-15 @ 16:29:01
URL: http://www.sparkibaken.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0