Cirkelträning och spinning!

Söndagen bjöd på något riktigt extra.
Jag var ju som jag tidigare skrev på besök hos min kompis i Skellefteå.
De hade 1årsfirande på deras nya träningscenter så det var helt gratis att prova på vad man ville där.
Vi gick på gymmet en timme innan spinningen för att hinna köra igenom några muskelgrupper. Det började med uppvärmning 10 min på en crosstrainer.
Efter det så skulle vi gå upp på övervåningen och köra cirkelträning, fast på gymet.
Aldrig något jag provat tidigare men jag blev glatt överraskad.
Det var ca 10 maskiner som stod som i en cirkel. I taket fanns en lampa, när den lyste grönt så körde man maskinen, man hann med ca 10-12 repetitioner när sedan lampan lyste rött så gick man vidare till nästa maskin till höger om en. Det var enkla viktregleringar så man bara tryckte in eller drog ut knappar beroende på hur tungt man ville ha. Den gröna lampa lyste 30 sekunder och den röda 15 sekunder så det blev ett väldigt effektivt styrkepass som gick igenom hela kroppens muskler. Vi körde två varv innan spinning. Om man skulle enbart styrketräna skulle man nog köra tre varv.
Jag är grymt imponerad av detta påhitt, väldigt effektiv styrketräning som gav flås och svett eftersom det var enbart 15 sekunders vila. Perfekt om man inte är så van att träna på gym. Tydliga bilder som visade hur man skulle göra övningarna osv.
Detta är något jag önskar till IKSU så jag kunde köra detta oftare. Helt klart effektivt och träningsvärken gör sig påmind idag så det har absolut gett resultat :)

Därefter var det dags för spinning. Alltid kul att testa spinning på nya ställen för alla kör verkligen olika. Cyklarna på 360 hade en liten monitor på styret där man kunde hålla koll på hur lång man cyklat, kalorier samt varv/minut eller om vi ska kalla det "taktkoll". Instruktören skrev upp en bana på en whiteboardtavla, där stod hur många varv/minut man skulle ligga på i vilken låt, dvs. vilket tempo man skulle cykla i. Väldigt bra för dem som har svårt att hitta takten och inte vet hur mycket man ska växla. Det var ett väldigt hårt och jobbigt pass men riktigt roligt. Alltid lite ovant med andra cyklar men jag tycker verkligen 360 levererade.

Utöver träningen som var bra så var det riktigt snygga och fräscha omklädningsrum och splitternya träningsredskap.

IKSU ligger lite i lä just nu även om vi har betydligt större och bättre lokaler samt ett utbud som inte går att jämföra med något.

Nu ska jag snart iväg på seminarium sen är det bara att ladda om.
Gym och spinning hägrar idag igen. Lite enformigt just nu men igår var ju bara en bonus. Idag är det mitt FAVORITpass på hela veckan. Spinning70 med riktigt bra musik och två taggade träningskompisar!

Hoppas ni får en bra start på veckan!

Kommentarer
Postat av: marie

idag är jag grymt peppad, trodde aldrig att spinning kunde bli så kul!ikväll kör vi!

2010-03-01 @ 14:24:21

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0