Ingen löpning

Urklipp från Västerbottenskuriren:

Umeåläkare: "Håll er inomhus"

Askan riskerar orsaka irritation i ögon, näsa och luftrör. Umeåläkare uppmanar allmänheten att vara försiktiga.

Fakta

Känner du besvär av stoftmolnet?
Ring sjukvårdsrådgivningen på telefonnummer 090-785 11 77.

- Personer med hjärt-, luftrörs- eller lungsjukdom riskerar att få besvär. De bör hålla sig inomhus i görligaste mån och undvika kroppsansträngning utomhus, säger Eva Norrman, överläkare vid lung- och allergisektionen, Norrlands universitetssjukhus i Umeå.

Men även friska personer uppmanas att ta det försiktigt. Kroppsansträngning som löpning och utomhussporter bör undvikas till nedfallet avtagit, menar landstinget.

Barn riskerar att känna av luftrörbesvären mer än andra. Detta eftersom luftrören hos barn är smalare, vilket innebär att även friska barn i möjligaste mån bör undvika kroppsansträning utomhus.






Detta innebär att jag inte vågar ge mig ut på en löptur även om det kanske mest bara är de som har besvär som kan bli sjuka av det, men man ska ta det säkra före det osäkra!
Då får jag alltså hitta på något annat om jag tänkt träna idag.....funderar vidare...


Kommentarer
Postat av: Alva

Usch, låter jätte läskigt! Jag hoppas att vi inte får "utegångsförbud" här nere i Linköping också.

Om du ännu inte har kommit på vad du ska träna så kan du alltid sätta på lite skön musik och dansa loss som en galning. Det brukar jag göra när jag inte orkar gå ut, och jag lovar efter 30 minuter är man helsvett!

2010-04-15 @ 20:11:52
URL: http://healthylifeofalva.blogspot.com/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0